Przykład bizesplanu

Przykładowy biznesplan przedsiębiorstwa: Szkolne Biuro Podróży „Gwiazda Polarna”

I. Streszczenie

Szkolne Biuro Podróży „Gwiazda Polarna” (zwane dalej Biurem) będzie zajmowało się organizowaniem wycieczek jednodniowych i kilkudniowych, przede wszystkim dla młodzieży zielonych szkół, wyjazdów wakacyjnych. Biuro będzie zapewniało fachową opiekę nad dziećmi i młodzieżą poprzez zatrudnienie wyspecjalizowanej kadry instruktorskiej – przewodników górskich, instruktorów żeglarskich, wspinaczkowych, instruktorów  zajęć sportowych. W ofercie będzie sprzedaż biletów na imprezy kulturalno-rozrywkowe. Uczestnicy, poza wypoczynkiem, będą mieli możliwość zdobycia pewnych sprawności – np. patentu sternika, uprawnień pilotów lub kolejnych stopni odznak turystycznych.

II. Dane właściciela

Właściciel posiada wyższe wykształcenie pedagogiczne, jest geografem, przewodnikiem PTTK, pracował w biurze podróży jako rezydent firmy za granicą.

Forma organizacyjno - prawna przedsiębiorstwa : jednoosobowa gospodarcza działalność

Rodzaj działalności: działalność turystyczno - usługowa.

III. Założenia planu strategicznego

Biuro podróży – organizowanie wycieczek dla młodzieży szkolnej – kilkugodzinnych, jednodniowych, wielodniowych, dłuższych form wypoczynku, zielonych szkół, miejscowych i zamiejscowych, pośrednictwo w sprzedaży biletów podróży oraz biletów na imprezy kulturalno-rozrywkowe. Biuro podróży umiejscowione byłoby w szkole i obsługiwało przede wszystkim młodzież tej szkoły, choć w przyszłości może rozszerzyć działalność na inne placówki. Biuro Podróży "Gwiazda Polarna” mieści się w szkole, do której uczęszcza około 1000 dzieci w około 40 klasach, jest bardzo duże zapotrzebowanie na tego rodzaju działalność – każda klasa wyjeżdża, co najmniej raz w roku szkolnym na kilkudniową wycieczkę, raz lub dwa na jednodniową, kilka razy do roku chodzi do teatru lub kina oraz wycieczki po najbliższej okolicy. Umiejscowienie biura podróży w szkole gwarantuje uzgodnienie tematyki wycieczek z nauczycielami, tak by uzupełniały one wiedzę nabywaną w klasach, byłyby zsynchronizowane pod względem wyjazdów dzieci i nauczycieli. Takie biuro podroży gwarantowałoby niższe ceny, ze względu na niższe koszty działalności niż inne placówki. Zapotrzebowanie na usługi biura jest także w okresie ferii i wakacji, gdyż rodzice chętniej wysyłają dzieci na wyjazdy organizowane przez sprawdzone biuro, gwarantujące właściwą opiekę a jednocześnie mające tańszą ofertę niż inne instytucje.

IV. Marketing Plan Biura Podróży „Gwiazda Polarna”

Działania marketingowe

1. Powiadomienie nauczycieli szkoły na Radzie pedagogicznej o istnieniu Biura oraz przedstawienie oferty.

2. Rozpisanie wśród nauczycieli ankiet i zebranie od nich zapotrzebowania na organizowanie wycieczek tematycznie związanych z programem nauczania. Dopasowanie do tego zapotrzebowania oferty biura.

3. Wywieszenie tablicy ogłoszeń z ofertą.

4. Rozdanie ulotek dzieciom w szkole i poza szkołą z ofertą kilkudniowych wycieczek oraz wyjazdów feryjnych i wakacyjnych.

5. Rozdawanie ulotek rodzicom na zebraniach.

6. Duże plakaty promujące nazwę firmy i szczególnie atrakcyjne wyjazdy.

7. Organizowanie konkursów dla dzieci: z wiedzy zdobytej w trakcie wycieczek, na najpiękniejszą kronikę wycieczki, wystawy fotograficzne z wycieczek.

8. Własna strona internetowa.

Charakterystyka klientów

1. Nauczyciele zamawiający wycieczki szkolne lub korzystający z oferty przygotowanej przez biuro.

2. Rodzice dzieci uczęszczających do szkoły.

3. Rodzice dzieci uczęszczających do innych szkół.

4. Dyrekcja szkoły zamawiająca szkolne wycieczki organizowane dla dzieci, z różnych klas np. jako nagrody za dobre wyniki w nauce, zbiorowo organizowane wyjścia np. do kina dla całej szkoły, organizowanie wyjazdowych rad pedagogicznych oraz wycieczek dla nauczycieli.

5. Gmina, która prowadzi szkołę: zamawiająca usługi biura dla swoich pracowników, mieszkańców gminy, w czasie wakacji zlecająca organizację wycieczek dla prowadzonych przez gminę akcji półkolonii.

Konkurencja:

Inne biura podróży, które w swojej ofercie mają organizacje wycieczek szkolnych, zielonych szkół.

Cena:

Cena konkurencyjna wobec oferty innych biur ze względu na niskie koszty wynajmu pomieszczeń, niskie koszty osobowe firmy, niewielkie koszty marketingu. Powinna być ona niższa o około 20 proc. od analogicznej ceny firm konkurencyjnych.

V. Plan organizacji firmy

1. Lokal: wynajęte pomieszczenie w szkole – jeden pokój 20 m2. Cena wynajmu wraz z ochroną oraz korzystaniem z mediów – energia elektryczna, woda, oraz doprowadzoną linią telefoniczną i połączeniem internetowym, – 2 tys. zł mies.

2. Wyposażenie – komputer ze stałym łączem internetowym, linia telefoniczna, fax, kserokopiarka, wyposażenie meblowe biura, materiały biurowe – koszt około 15 tys. zł.

3. Pracownicy – poza właścicielem, 2 osoby zatrudnione na stałe etaty w pełnym wymiarze godzin, wykształcenie, co najmniej średnie policealne, w kierunku administracyjno-ekonomicznym z umiejętnością obsługi komputera i urządzeń biurowych, znajomość biegła przynajmniej jednego lub dwóch języków obcych. – koszt zatrudnienia jednego pracownika – 4 tys. zł miesięcznie.

4. Korzystanie z profesjonalnego biura rachunkowego – koszt 1 tys. zł miesięcznie

VI. Plan finansowy

Jaka suma jest potrzebna do rozpoczęcia działalności (można opracować w trzech wersjach):

a) wersja minimalna, (np. co pozwoli funkcjonować: używane biurko samochód: stary "maluch" itd.),

b) wersja rozsądna, (czego prawdopodobnie będziesz używał: tanie, lecz nowe biurko, samochód za około 30 tys. zł)

c) wersja optymalna, (co nabyłbyś, gdyby pieniądze nie stanowiły problemu: projektowane meble, nowy samochód średniej wielkości)

Wersja rozsądna:

Koszty uruchomienia firmy:

1. koszty uruchomienia działalności gospodarczej (wpis do rejestru w gminie od 100 zł lub rejestracja w KRS – 150 zł, opłaty skarbowe: NIP, REGON, odpowiednie rejestracje w urzędach 100 zł, opłata za otwarcie rachunku bankowego – 20 –30 zł, pieczątki 200 zł), trzeba przeznaczyć min. 500 zł

2. wyposażenie biura – meble, wyposażenie, materiały biurowe, zabezpieczenia, sprzęt biurowy: telefony, komputery, drukarki, oprogramowanie, instalacja – 20 000 zł

3. odnowienie biura, kraty w oknach lub żaluzje – 2000 zł

4. ubezpieczenie majątkowe 1000 zł

5. samochód (własny, stary)

6. czynsz za lokal i opłaty związane z użytkowaniem przez pierwszy miesiąc biura - 3000zł

7. reklama na początek działalności – 1000 zł

8. płace z narzutami za pierwszy miesiąc działalności – 10 000 zł

Razem: 37 500 zł

Koszty miesięczne prowadzenia działalności:

1. czynsz i opłaty związane z wynajmowaniem lokalu – 3000 zł

2. płace i narzuty na płace – 10 000 zł

3. koszty materiałów biurowych – 1000 zł

4. telefon i internet – 5000 zł

5. koszty reklamy, opłaty pocztowe – 1000 zł

6. amortyzacja – 500 zł

7. koszty samochodu – 500 zł

Razem 21 500 zł

Koszty 1 osobodnia wycieczkowego:

1. wynajem kwater – 20 zł od osoby za dobę

2. wyżywienie – 20 zł od osoby

3. koszt opieki 10 zł na uczestnika wycieczki

4. inne koszty 10 zł

Razem 60 zł

Koszty przejazdu liczone osobno:

Sprzedaż 1 osobodnia wycieczki – 90 zł

zysk na 1osobodniu – 30 zł

np. wycieczka 2-dniowa: 2 noclegi, dwa pełne wyżywienia, będzie sprzedawana w cenie 180 zł + koszty podróży rozłożone na wszystkich uczestników będących w autokarze, czyli za około 200 zł, obóz 12-dniowy: 1080 zł + koszty przejazdu.

Wyliczenie punktu pojawienia się zysku:

aby pokryć miesięczne koszty działalności biura należy sprzedać:

21 500 = 717 osobodni wycieczek 30 to oznacza – przy średnich 40-osobowych wycieczkach 18 dni wycieczkowych w miesiącu. aby pokryć koszty rozpoczęcia działalności: 37 500 = 1250 osobodni wycieczek 30

VII. Harmonogram

• W pierwszym miesiącu działalności załatwianie formalności związanych z zakładaniem firmy, reklamowanie Biura w szkołach, podpisywanie umów ze szkołami.

• W drugim miesiącu działalności zamawianie miejsc wycieczkowych, zbieranie zamówień.

• W drugim miesiącu działalności rozpoczęcie systematycznej obsługi grup wycieczkowych.

• Marzec – kwiecień: organizacja wyjazdów wakacyjnych.

• Maj i czerwiec: nasilenie sprzedaży dłuższych wyjazdów wakacyjnych.

• Lipiec, sierpień: obsługa wyjazdów wakacyjnych.

• Sierpień wrzesień: przygotowanie i sprzedaż „zielonych szkół”.

• Październik, listopad, grudzień, styczeń: przygotowanie i sprzedaż wyjazdów zimowych.

VIII. Załączniki

1. uprawnienia właściciela,

2. rekomendacje kadry,

3. zezwolenia z kuratorium,

4. rejestracja w Polskiej Izbie Turystyki.